Jdi na obsah Jdi na menu
 


Řeč

29. 3. 2010

ŘEČ……………………………….29.3.2010

řeč

  • nezbytná pro proces učení a myšlení (myšlení bez řeči je nemyslitelné)
  • má také komunikativní funkci
  • důležitá pro socializaci (umožňuje socializaci)
  • jazyk je součástí řeči
  • zahrnuje stránku obsahovou a formální (mimika, gesta, výraz tváře...)
  • rozvoj řeči provází rozvoj všech poznávacích procesů (čití, vnímání, paměť, učení...)
  • při poruchách sluchu obtížný vývoj

druhy řeči

  • vnější - jak vyjadřujeme své myšlenky navenek, musí být bohatší než vnitřní řeč
    • psaná - nemá doprovodné znaky, musí být přesnější, musí být pro toho kdo čte zcela jasné,
    • mluvená - má doprovodné znaky, sdělujeme obsah + formální znaky (mimika, tempo...) - lepší obrázek
  • vnitřní (přemýšlení, formulace myšlenek, zkrácená, heslovitá, jednodušší, schematičtější)

poruchy řeči

  • porucha výslovnosti (hlasové odchylky, neschopnost projevu...)
    • koktavost
    • breptavost
    • patlavost
    • ráčkování
    • dysfonie - porucha hlasu (příznakem je chrapot)
    • afonie - ztráta hlasu
  • řečová neschopnost v důsledku změn organických nebo psychických
    • mutismus - němota - člověk není schopen mluvit
      • elektivní - jedinec nemluví v některých situacích (dítě mluví v rodině nemluví ve škole - na psychickém podklad, traumatický podklad
      • úplný - není schopen vytvořit zvuk ... rozumí
    • afázie - neschopnost vytvářet řeč na základě organické poruchy - nejčastěji cévní mozková příhoda
      • motorická - rozumí řeči - zachovaná analýza - nemůže mluvit, snaží se odpovědět, rozumí - často se zlobí
      • senzorická - opak motorické - poškozená je analýza řeči - nerozumí - slyší zvuky které jsou neznámé - poškozená analýza a syntéza řeči, nefunguje ani psaná forma
      • platí užívání obrázků nebo symbolů